onsdag, oktober 19, 2011

Jag - en kärring!

Jönköpings kommun vill få bilisterna att sluta använda dubbdäck och har satsat pengar på en reklamkampanj med bland annat en affisch med en yngre kille på bild med texten "Kärring".

Förklaringen är att yngre män och äldre kvinnor (därav kopplingen till kärring antar jag) oftare kör med dubbdäck.

Kampanjen säger två saker.

För det första att den som skapat affischen anser att äldre kvinnor är synonymt med kärringar. I detta fall inte kärleksfullt menat som i "käring" utan elakt som i "kärringen förstör miljön".

För det andra säger kampanjen att PR-byrån Jönköpings kommun anlitat nog bestod av enbart män som dessutom inte var de "vassaste knivarna i lådan". Kanske var de allt de hade råd med...

Själv kör jag dubbat på vintern. Jag skaffade dubbat i samband med att jag började köra hästtransport på vinterväg. Jag har dubbat både på bil och släp, både för min egen säkerhets skull och för mina medtrafikanters.

Jag är stolt över att därför kalla mig kärring!

Inga kommentarer: