måndag, oktober 17, 2011

Varför just Centerpartiet?

Ibland får jag frågan om varför jag är Centerpartist. Jag kom att tänka på det idag när jag läste en kommentar på Vetlanda kommuns hemsida från en Miljöpartist som ville ha mer vegetarisk mat på skolans matsedlar.

Detta är en fråga som Miljöpartiet driver. Man vill politiskt besluta om "köttfria dagar" och motionerar om detta i kommuner och landsting.

Här blir det så otroligt tydligt om varför jag är Centerpartist. Jag äter gärna vegetarisk mat, är uppväxt på landet i en familj som odlade alla sorters grönsaker som användes under hela årets matlagning. Ofta väljer jag det vegetariska alternativet på restaurang men poängen är att jag vill välja själv.

Tänk tanken att Kalle Karlsson på Äldreboendet i den lilla staden, han som i hela sitt liv ätit "sås, kött och potatis" plötsligt måste äta linssoppa för att politiken bestämt att måndagen är "köttfri dag".

Centerpartiet, till skillnad från i detta fallet Miljöpartiet, står för självbestämmande och egenmakt. Så mer än gärna ett vegetariskt alternativ att välja på men politiken ska inte bestämma om jag får äta kött eller inte!

Inga kommentarer: