fredag, juni 11, 2010

Det nya partiet Expressen

Med 100 dagar kvar till valet så har Sverige fått ett nytt parti, Expressen. På ledarplats har Expressen idag formulerat sitt valmanifest i 16 punkter. Nu väntar vi bara på att de andra mediakanalerna följer efter och presenterar sina valfrågor.

Det som vi tidigare kallat den tredje statsmakten visar nu sin vilja att styra och leda landet. Det är smart tänkt, att gå från en position av "oberoende" media till att skapa en opinionsjournalism som nu kan blomma ut i tydliga maktambitioner.

Vi naiva, som trodde att den oberoende journalismen fortfarande existerar bör väl nu vakna upp till verkligheten och jag måste kolla att det verkligen inte är första april idag.

Janne Josefssons tidigare uttalande om att media är vårt nya rättsväsende (Både åklagare, domare och skarprättare)
Helle Klein AB har tidigare beskrivit opinionsjournalistiken som det viktigaste redskapet för framtiden i en krönika som jag just nu inte hittar, kanske någon annan kan hjälpa mig med det.

Till sin hjälp i den politiska gärningen har media det oslagbara vapnet: media. Genom att makten över ordet växer samman med makten över landet så skapas en helt ogenomtränglig maktapparat. Ingen insyn, ingen granskning och ingen som kan ge en alternativ bild.

Här genomförs en kupp medan vi snällt står vid sidan och låter det hända. Steget från demokrati till diktatur är kortare än vi tror.

3 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ööööö, jag vet inte vad du ätit til frukost Gunilla, men de flesta tidningar har opinionsmaterial, såväl som redaktionell material.

Att Expressen idag fläskar på och låter opinionsmaterialet ta lite mer plats än vanligt visar väl bara att de tar valet i höst på allvar?

Personligen upprörs jag mer över att tidningen glömmer bort den enskilt mest uppmärksammade lagen under mandatperioden FRA-lagen. Och helt ignorerar den kommande teledatalagringen:

http://lakonism.blogspot.com/2010/06/expressen-glommer-bort.html

Ha det!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tips från coachen:

Det Är ju frivilligt att svara på kommentarer, men vill du ha en bra dialog, och i förlängningen, fler läsare, så är det oftast bra att svara på kommentarer man får.

:-)

Gunilla Hjelm sa...

Ja det är rätt men det var nog samtidigt rätt smart att vänta i just detta fallet eftersom du riskerat att få en sur kommentar tillbaka eftersom jag var rätt upprörd över Expressens tilltag just då.

Med lite distans kan jag se lite klarare på frågan även om jag fortfarande inte tycker att det var rätt gjort.

I min värld ska inte media driva politik om det inte är en tidning med tydligt partipolitiskt uppdrag men då ska detta också framgå. Däremot ska media granska, ifrågasätta och belysa politik. Media har i en demokrati det uppdraget.

Jag tycker inte att man ska blanda ihop den granskande rollen med den politiska rollen.