söndag, maj 16, 2010

Intensiva dagar i Kvarterbo

Mamma ska väva ett bårtäcke till Älghults kyrka. Det blir ett täcke i tunt ullgarn. vitt och naturvitt med struktur av droppdräll.

Fredag och lördag ägnade vi åt att sätta upp väven.

12 meter varp drog vi på. Mamma hade köpt färdigvarpad (vilket jag tackar alldeles särskilt för eftersom jag annars hade fått varpa) Mamma och pappa håller garnet medan jag drar på och lägger stickor.
Här har vi nästan solvat färdigt. Droppdräll solvas på fyra skaft och ger ett enkelt men effektfullt mönster på en annars helt slät väv. 1500 trådar med 2 i solv och 4 i rör.

Här har vi snart skedat färdigt.

Här har jag krupit in under väven. Jag binder skaft till lattor och sedan avslutar jag med trampuppknytning. Fyra trampor med tuskaft i mitten och mönstertrampor ytterst.

Två dagar tog alltsammans och som avslutning slog jag in några centimeter inslag för att kolla så allt var rätt.

Nu får mamma sitta i uterummet och väva, bland blommor och blad och med utsikt över grönskande betesängar.

2 kommentarer:

Inger Fredriksson sa...

Vilken fröjd, och vilken pedagogik!
Hur många förstår vilken kunskap och vilket arbete det ligger bakom en väv?

Du har definitivt höjt kunskapsnivån.

Inger

Gunilla Hjelm sa...

Ja ibland funderar jag över hur snabbt gamla kunkaper försvinner. Hur många kommer att kunna sätta upp en väv i framtiden?