måndag, maj 17, 2010

Bokbål i Vetlanda?

Jag blev uppringd av Vetlandaposten och intervjuad om att Carina Hägg (S) hade omnämnt i sin blogg att hon tyckte att jag/ansvariga politiker/kommunledningen borde gått ut och tagit avstånd från från Vetlandapredikanten Holger Nilssons uppmaning till bokbål med Jonas Gardells böcker.

Jag kan säga att jag är lika upprörd och häpen som många andra över hur Holger Nilsson kan yttra sig som han gör och uppmana till bokbål. Bokbål är för mig något som förknippas med förtryck av mänskliga rättigheter och ett hot mot yttrandefriheten. Tyvärr har Carina Hägg stängt sin blogg för kommentarer så jag kan inte kommentera hennes blogginlägg därför bloggar jag här om detta istället.

Det känns oerhört trist att Vetlanda åter sätts på kartan i negativ mening och jag tar absolut avstånd från denna typ av åsikter. Jag är den förste att värna demokratiska rättigheter som yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

Samtidigt blir jag bedrövad över att Carina Hägg så tydligt försöker göra detta till en politisk fråga. Jag tror nämligen inte att det är en fråga som skiljer oss, snarare förenar oss.
Hade ett bokbål på torget i deras stad varit en OK företeelse för alliansen i Vetlanda även om de själva varken hade närvarat eller kastat in böcker. Men borde inte Kommunalrådet Gunilla Hejlm C som demokrater ta ett ansvar genom att reagera, jag tycker det.
skriver Carina Hägg och jag antar att hon är väl medveten om att Holger Nilsson aldrig skulle fått tillstånd till ett bokbål på en offentlig plats som torget ju är. Det är självklart att det inte är okej med bokbål! Carina Hägg försöker pracka på mig åsikter som jag inte har och försöker skapa politiska poänger på det.

Det är ett fult spel men jag "vänder andra kinden till" och inbjuder istället härmed de politiska partierna i Vetlanda till att vi gemensamt arrangerar en diskussionskväll om yttrandefrihet och demokrati nu och i framtiden.

Jag skickar ut ett mail till gruppledarna för partierna i kommunfullmäktige med en förfrågan och så får vi sedan återkomma med tid, plats och upplägg.

Inga kommentarer: