torsdag, mars 04, 2010

Pigsläkten i repris

Här kommer ett inlägg i repris på tal om att vänstern vill skrota hushållsnära tjänster om de kommer till makten. Vänstern säger att RUT bara är för de rika men de "glömmer" bort att tala om alla dem som får ett arbete och försörjning tack vare RUT. Vänstern tycker inte att dessa jobb är "fina nog". Nej, hellre arbetslöshet, bidrag eller svartjobb är tydligen deras paroll.

Detta inlägg publicerades här på bloggen i juli 2005 och kallades "Pigsläkten". Här kommer det i repris:

Appropå den så kallade pigdebatten måste jag erkänna en sak. Mitt släktträd är fullt av pigor. (Drängar med för den delen) Min mormor hade åtta syskon, alla var ute och tjänade under någon tid i livet. Det var inget konstigt eller skamligt med det. Jag skäms inte heller för mina anfäder och anmödrar. De var människor med stor integritet och själslig styrka.

Min mormors moster, Tilda begärde 130 kr i lön för sommaren hos "RikeVille" i början på 1900-talet. Det blev inget av för han var snål och ville inte betala mer än 125. Tilda visste sitt värde och prutade inte. Hon kunde ta tjänst någon annanstans i stället.

Bland alla pigor och drängar i släktträdet finns en person som utmärker sig och det var Tildas bror Klas. Från att ha suttit i fängelse en tid, förmodligen pga arbetaruppror gör han karriär inom fackrörelsen och är såsmåningom den av syskonen som får det "gott ställt" tack vare detta. Han har både telefon och bil och skickar ibland en pengagåva till de övriga syskonen. Han var väl förmodligen den tidens "fackpamp" med de förmåner som arbetarrörelsen kan ge de sina.

Jag ska definitivt inte skriva illa om broder Klas här. Han var säkert en fin och vänlig man. Det är det intrycket man får när man läser den berättelse min moster Ingrid skrivit om vår släkt. Jag ska bara konstatera att det är arbetarrörelsens man i vår släkt som fått störst ekonomisk framgång. Vem betalade det? Och hur hänger det ihop med klasskamp och folkets väl?

Inga kommentarer: