söndag, november 08, 2009

Aftonbladet och kommunismen

Centerpartiet kampanjar för frihet och firar 20 årsjubileum av Berlinmurens fall. Samtidigt i Aftonbladet får ett äldre par som saknar gamla DDR breda ut sig med sina uppfattningar utan någon journalistisk balans och analys.

Jag klickade mig in på alla länkar och blev mer och mer fundersam över Aftonbladets syfte. Är det att hylla kommunismen. Ja, det förklarar ju i så fall varför den fd KGB-kontakten Jan Guillou fick igenom denna krönika i Aftonbladet.

Ett större syfte slår mig plötsligt... Är det så att propagandamaskinen Aftonbladet bereder väg för Lars Ohly som minister.
Jag har varit kommunist sedan jag gick med i Kommunistisk ungdom 1978 och aldrig förknippat det med diktatur eller förtryck säger Ohly i Aftonbladet den 27 maj 2000.

Vi ska liksom vänja oss vid tanken. Kanske till och med kunna säga till varandra så som makarna i Aftonbladets reportage:

– Visst fanns det brister. Citrusfrukter var svåra att få tag på. Bananer var sällsynta. På vintern fanns det inga tomater men vem behöver det?

1 kommentar:

profanum_vulgus sa...

Det är väl lite konstigt när JG ju skriver om sitt mycket närmare samarbete med underrättelsetjänster från högerstater?