torsdag, juli 02, 2009

Så var det med miljörankingen

Jag tyckte att det var lite märkligt med den mycket dåliga placeringen i tidningen Miljöaktuellt. Vetlanda hamnade på plats 262 av landets kommuner och jag skrev om det här.

Efter lite efterforskningar visar det sig att det mycket låga betyget beror på att inte Vetlanda kommun svarat på tidningens enkät.

Jag vet inte varför just denna enkäten inte blivit besvarad men det jag kan säga är att till mig kommer det ofta en enkät per vecka som ska besvaras, ibland mer. Det kan handla om allt från ekonomi till miljö, arbetsmiljö, skola eller äldreomsorg. Det kommer från olika fackförbund, tidningar eller olika intresseorganisationer. Jag försöker svara på de flesta och några skickar jag vidare till andra i organisationen. Jag måste dock erkänna att det inte är en av mina prioriterade arbetsuppgifter. Men det är bara att konstatera att det kan få mycket märkliga konsekvenser att inte svara.

Bland annat ledde det nu i detta fallet till en massa negativ mediauppmärksamhet för ett resultat som inte gav en rättvis bild och där bottennoteringen i rankingen berodde på att vi inte svarat på enkäten.

Inga kommentarer: