lördag, januari 17, 2009

Piratförlagets ägare har problem med sanningen

Nu granskas Liza Marklund som är delägare i Piratförlaget men tar man sig en titt på Jan Guillou så har han också en tydlig tendens att tänja på sanningen så att den passar honom själv.

Hur romanen Ondskan har marknadsförts vet jag inte men Jan Guillou skriver själv så här från Piratförlagets hemsida:
Och för mig var det efter ett par år ingen som helst tvekan om att jag skulle slå sönder Solbacka, om det så skulle behöva ta resten av mitt liv.
Jag svor på det.
...
Jag anser att jag har hållit det löftet. Solbacka har i vart fall upphört sen länge och en starkt bidragande orsak var de skandalartiklar jag skrev om skolan.

Jan Guillou har sin bild som han målar upp för läsaren om skolan och hur den påverkat eleverna. Han anser sig göra detta för de svaga i samhället och för de elever som gått på skolan. Dem beskriver han så här:
"Jag känner inte till någon som tagit plats i etablissemanget förutom jag själv. Skolan knäckte pojkarna eller gjorde dem till dårar", säger Jan Guillou.
Vilket väl måste ses som en mycket anmärkningsvärd kommentar om en skola som funnits under i stort sett hela 1900-talet

Så här skriver en person som varit elev på Solbacka ungefär samtidigt med Jan Guillou.
Om Jan Guillou hade skildrat verkligheten som den såg ut på Solbacka läroverk, där jag själv gått ungefär samtidigt med Guillou, hade nog Ondskan betraktats som en tråkig bok och en ännu tråkigare film.
...
Själv har Guillou inte gjort det lätt för sig själv. I en intervju i Dagens Nyheter så sent som den 20 september 2003 påstår han att alla händelserna i denna bok är självupplevda och sanna, vilket både många av hans skolkamrater på Solbacka, och hans mor och syster förnekar.
...
I alla Guillous romaner inklusive Ondskan överträffar dikten verkligheten med råge !

Så här skriver en annan fd Solbackaelev:
Guillou begår en dödssynd
när han säger att den ende Solbackaelev som det blev något av, "lyckats i livet", var Guillou själv, alla andra blev knäckta för livet.
Skolans 100-års jubileum här om året var en sjudundrades fest. Glada, naturliga kvinnor och män, utan Guillous machostuk, många framgångsrika egna företagare. En av alla mina dansanta damer på den festen var bland annat hustru till FN:s juridiske chef, gammal Solbacka gosse. Knäckta? Icke! Dödssynd? Hybris räknas dit. Högmod går före fall. Besinna detta Jan Guillou!
Här ytterligare en röst om Jan Guillous beskrivning av Solbacka.

Thomas Pilo är reklammakare bosatt i Hälsingland och minns framförallt Solbacka för sina "fruktansvärt bra lärare". Och Jan Guillou för att han gick på folk, var en riktig elaking, gärna gav sig på de som var svagare och därmed fick ta en hel del stryk från de som var starkare.

-Dessutom blev han relegerad med omedelbar verkan, jag har för mig att han hade rökt på rummet, och fick ge sig iväg inför allas blickar. Det är klart att sådant sätter spår i en grabb. Det finns ett korn av sanning i det han skrivit, 5 procent går att vederlägga, men de övriga 95 är överdrifter och rena påhitt.

Vad är sant? Jag vet inte. Men jag vet att sanningen alltid kommer fram till slut och det vet också Jan Guillou. Därför tänker han själv skriva sina memoarer.

- Om inte jag skriver min egen version nu, kommer någon 25-årig moderat doktorand att göra det om 15 år när jag inte kan försvara mig.

Förmodligen är det alldeles riktigt att om ett antal år kommer någon att gräva med kritiska ögon i allt detta och då är det inte säkert att det är Jan Guillou som går segrande ur den striden.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag var rumsgranne med Guillou och 5% ar nog att overdriva.
Eric Berg / USA