fredag, januari 02, 2009

inlägg nummer 902

900 inlägg hade jag gjort när 2008 var slut så detta är alltså inlägg nummer 902.

Välommen till ett nytt bloggår med mig. För alla de nya läsare som hittat hit sedan dagen innan julafton så skriver jag här lite blandat. Det blir en del från riks, en del lokalt och en del personligt. Jag är en kritisk informationskonsument och jag kommer att fortsätta vara det. Jag vägrar att tro på allt som sägs och skrivs i media.

Jag har alltid poängterat att jag själv personligen alltid behandlats väl av media. Jag tycker att de lokala journalisterna haft ett proffesionellt förhållningssätt och visst har det ibland blivit småfel men inget anmärkningsvärt. Det är inte det som är grunden till min kritiska inställning även om jag fått revidera den något under de senaste dagarna.

2009 tror jag kommer att bli året för sociala mediers (tex bloggar) genombrott. Jag tror också att det kommer att bli genombrottet för en ny typ av journalistik. När hela internet finns tillgängligt för vem som helst klarar inte de traditionella medierna längre att behålla sitt tolkningsföreträde. Jag tycker att historien om Liza Marklunds "sanning" om "Gömda - en sann historia" visar på just det.

Man kan aldrig någonsin vinna mot media och den journalistiska makten över ordet är enorm men äntligen finns möjligheten för var och en att berätta sin egen historia. De som drabbats av Liza Marklunds "sanning" under så många år kan äntligen få chansen att berätta och att nyansera bilden.

2009 tror jag också kommer att bli ett tufft år. Många varsel löser ut och fler lär komma. Ingen går säker. På en arbetsplats var det en person som arbetat 22 år som fick gå när den nya organisationsplanen var färdig. Det är tungt och ovisst. För visst väntar något nytt runt hörnet men osäkerheten är jobbig och jag känner med alla drabbade.

Men en klok person sa att det är nu vi måste förbereda oss och stå beredda när högkonjunkturen kommer. Kompetensutveckling och effektivisering är sådant som är svårt att hinna med när hjulen snurrar för fullt, nu är det tid.

Jag hoppas och tror att 2009 trots allt kommer att bli ett bra år och just du är välkommen hit till min blogg. Kommentarer släpper jag igenom om du inte är anonym och om du använder ett språk utan sexism, rasism eller annat som upplevs stötande och om du kommenterar de inlägg som skrivs. Om du vill ge allmänna kommentarer om andra saker så kan du höra av dig på mail eller telefon, jag kommer inte i fortsättningen att släppa igenom kommentarer med allmänna synpunkter på mitt sätt att vara eller arbeta. Här på bloggen är jag ansvarig för det som skrivs och mina regler gäller.

2 kommentarer:

Annie sa...

Mycket sant. God fortsättning, Gunilla!

Gunilla Hjelm sa...

God Fortsättning själv Annie och vi hörs.
/Gunilla