tisdag, januari 01, 2008

Lärdomar från 2007

Någon slags sammanfattning av det gångna året hör väl till att man ska göra så här när vi nyss påbörjat 2008.

Ett händelserikt år som jag nog kommer att återkomma till allt eftersom jag bearbetat allt material.

En direkt följd av 2007 är min inställning till media.

Jag har nog alltid ansett mig som en kritisk informationskonsument. Jag har tyckt om att anlysera och fundera över nyheter och rapporter från världens alla hörn.

Intresset har under året gått från att vara hett till iskallt.

Jag vet inte när jag såg nyheterna på TV senast. Jag ögnar igenom rubrikerna i nättidningarna och det är ytterst sällan som jag finner att någon artikel verkar intressant nog att ta sig igenom.

Lika gäller för de lokala nyheterna. Lokaltidningen bläddrar jag igenom på morgonen men även där är det till största delen rubriksurfande.

Jag ser inte "nyheten" längre utan snarare vilken "nyhet" journalisten vill skapa. Jag ser journalistens hantverk och det överskuggar.

En journalist ser det som sin uppgift att varna för varg, för att använda sagan som exempel. Vargen kan komma i form av det vi som informationskonsumenter ska uppröras över.

Det kan handla om en kändis som kört rattfull eller slagits med vakter. Eller som i lokaltidningen härom dagen om någon som enligt sitt eget tyckande fått alldeles för många kontroller av sin självscanning på ICA. Tre avstämningar på kort tid. Stackars människor så hemskt. (ehh?)

Jag ser ingen varg. Jag ser en journalist som använder kändisar för att höja läsarsiffrorna och jag ser en journalist som vill förstärka drevet mot ICA efter "skandalen" med köttfärsen.

Hantverket. Att utnyttja, bygga på, förstärka och hålla bollen i rullning så länge som möjligt för att krama ur de sista dropparna ur en nyhet.

Och medan media ropar varg gång på gång på gång... så försvinner också våldet i Kenya, mordet på Bhutto och hotet mot demokratin i bruset.

Hantverket lyser igenom. När Bhuttos våldsamma död har halkat ner ett par pinnhål på nyhetsskalan går det att tillfälligt lyfta den igen genom att publicera bilder från en amatörkamera som visar mördarna. Japp, så har media räddat ännu en nyhetsdag åt sig.

Kom och läs, kom och se! obs starka bilder! Se och upprörs! och upprörs igen och igen och igen.

och imorgon ska media ordna så att du kan uppröras igen och igen och igen. Och finns det inget att uppröras över så ordnar media det med. Även om det innebär att journalister ska skapa nyheter av ingenting.

och likadant nästa dag...och nästa dag...

och nästa...

Kom och läs, kom och se! obs starka bilder! Se och upprörs! och upprörs igen och igen och igen.

Men vad betyder det egentligen? Att jag gått från kritisk till cynisk har ingen som helst betydelse för någon annan eller för mediavärlden. Det har bara betydelse för mig och är min egen lärdom från 2007.

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag håller helt med dig. Vissa representanter för media ligger väldigt risigt till hos mig, sedan länge.

Gunilla Hjelm sa...

Ja, jag börjar fundera över om vår prenumeration på lokaltidningen är värd pengarna med tanke på hur lite jag läser ur den. Man kanske kan rea ut den som "knappt använd".

Skämt åsido men allvarligt talat så har jag inte stort förtroende för medias nyhetsrapportering. Den blir mer och mer likt skvallerjournalistik.