onsdag, december 26, 2007

Orm eller Arn

För ett par år sedan läste jag böckerna om Röde Orm. Tipset kom från en arbetskamrat och varken min man eller jag hade läst dem tidigare trots att de väl är väl kända bland många. Vi lånade dem på biblioteket och de fick hämta upp dem från källaren så det var nog väldigt länge sedan någon lånat dem.

Jag hade verkligen stort nöje av att läsa dessa härliga, mustiga och humoristiska vikingaskildringar och även om det var ett bra tag sedan de skrevs så var det inte svårt att följa med på Orms alla äventyr.

I går på juldagen när vi var hos mina föräldrar så hittade jag första delen om Orm i deras välförsedda bokhylla. Jag satte mig och skummade lite genom boken och plötsligt slog det mig vilka otroliga likheter där fanns med Jan Guillous berättelser om Arn.

Den unge äventyrlige, svenske mannen som efter olika äventyr hamnar i fjärran land hos en österländsk herre. Den unge mannen skaffar sig ära och berömelse som krigare. Flickan av konungaätt som väntar troget och som hämtas av hjälten i ett kloster. Hemkomst för hjälten medförande nya tider och ny teknik.

Guillou har bara ändrat vikingen Orm till korsriddaren Arn och flashat till storyn lite för att passa en modern publik. Inget fel i det. Världen är full av filmer och böcker som bygger på askungens historia, Shakespears pjäser eller Austens berättelser.

/Uppdaterad: Guillou skriver själv här hur han tittat på CNN:s demoniserade bild av islam i två dagar och då kom på historien om korsriddaren Arn. Där föll min teori. Så likheten med Röde Orms saga är väl bara en tillfällighet./

Slutsatsen blir väl att detta borde leda till en nyupptäckt av historien om Röde Orm. Så gör ett besök på närmaste bibliotek i mellandagarna och låt dig ryckas med av Röde Orms äventyr.

Inga kommentarer: