torsdag, oktober 21, 2010

Nätverket 4good

Läser i Svd om nätverket 4good. Det är härligt med all kraft som skapas i mötet mellan människor. Tillsammans blir vi starka, säger de och precis så är det. Att läsa om dessa kvinnor som tagit tag i sin verklighet och som vill göra något åt den gör att jag känner igen mig i mitt engagemang i Centerkvinnorna.

Det är när vi samlar våra krafter som vi har möjlighet att förändra. Genom Centerkvinnorna har jag fått otroligt mycket kraft, energi, utbildning och konkret hjälp. Centerkvinnorna är landets största politiska kvinnoförbund. Vi träffas, driver viktiga frågor, utbildar och stärker varandra i våra uppdrag. Som politiskt kvinnoförbund har vi också makten att direkt kunna påverka politiska beslut så att vi skapar ett mer jämställt samhälle. Centerkvinnornas valfrågor RUT, LOV och BOP är exempel på reformer som öppnar upp kvinnors arbetsmarknad och skapar möjligheter till karriär och löneutveckling även för kvinnor. Vi behöver bli ännu fler för att kunna rensa samhället från gamla fördomar och förlegade strukturer.

Det finns runt omkring oss i alla sammanhang människor som trycker ner, förminskar och trampar på andra i sin girighet efter makt. Det drabbar inte bara kvinnor.

I går kväll på fullmäktige blev en av ledamöterna, en man 35+, nedlåtande kallad för "den där grabben". Det är inte okej att i kommunens högsta beslutande församling göra så och det är något som vi måste hjälpas åt att stoppa. Jag gick upp i talarstolen direkt efter och synliggjorde tilltaget. Jag hoppas verkligen att detta var ett "olycksfall i arbetet" från en person som jag annars uppfattar som seriös och med glimten i ögat.

Inga kommentarer: