onsdag, september 22, 2010

Försåtligt av Expressen

Inledde morgonen med att svara på en eftervalsenkät från Expressen som innehöll frågor om Maud Olofssons framtid i partiet. Det handlade om vem som leder partiet i valet 2014, vem jag tyckte skulle efterträda Maud (Knepig fråga eftersom det förhoppningsvis ligger mycket långt fram i tiden och mycket kan hända innan dess) och slutligen vad jag tyckte allmänt om Maud som partiledare.

Uppenbart är att media fortsätter att jaga Maud Olofsson. Det finns en tydlig agenda och den har funnits under en längre tid. När de inte lyckats sänka henne genom att utifrån skriva ut Centerpartiet ur riksdagen 2010 så försöker man genom att skapa splittring inifrån.

Jag vet att jag gör er besvikna, Expressen, men min åsikt är att Maud Olofsson är en modig, rakryggad, ärlig och tydlig politiker och partiledare som vågat förnya partiet och arbeta för en Alliansregering trots att det har inneburit att Centerpartiet fått ta mycket stryk.

Hon stod stark i både Saab och Volvo-affärerna trots att hon ensam fick ta all skit. Hon fick ta smällarna i media och Centerpartiet betalar nu priset. I kommuner, landsting och på riksplanet växer Moderaterna på Centerpartiets bekostnad. Maud Olofsson trodde på att samarbeta för Sveriges bästa och att regeringsdugligheten var viktigast. Jag håller med, men jag trodde och hoppades nog också att Moderaterna skulle agerat på ett annat sätt i samarbetet. Med fyra års facit i handen vet jag bättre. En partikamrat sa klokt: En sådan seger till och vi är förlorade!

Jag är stolt över Maud Olofsson och Centerpartiet och jag vill att vi fortsätter arbetet för att vara ett parti med idédebatt, framtidsvisioner och ansvarstagande. Jag vill att vi ska fortsätta peka på de moderna lösningarna och framtidens teknikutveckling. Jag vill att vi ska fortsätta att tro på det positiva och på morötter istället för piskor. Vi ska fortsätta att vara företagens röst och vi ska fortsätta miljöarbetet.

Inga kommentarer: