måndag, september 20, 2010

Den 20 september

Det är klart att jag är besviken men väljarna bestämmer och det är demokratins spelregler. Som situationen ser ut så har varken Alliansen eller de Rödgröna majoritet i kommunen. Centerpartiet är inte längre största borgerliga parti och tappar tre mandat. Jag gratulerar Vetlanda Framåtanda till valframgången.

Om jag ska göra en snabb analys så tror jag att diskussionen om landsbygdsskolorna i kommunen har varit avgörande för valresultatet. Jag tror även att varslet på Vård och Omsorg på grund av LAS-reglerna har spelat in.

Nu kommer det att bli överläggningar och med en helt ny parlamentarisk situation så kan lösningarna se helt annorlunda ut mot tidigare mandatperiod.

Oavsett hur det går så ångrar jag inte att jag vågade steget att acceptera kommunalrådsposten för två år sedan. Jag visste att det låg stora och tuffa utmaningar framför mig inte minst med tanke på de granskningar som vi haft i verksamheten och den förtroendekris detta medförde. Jag gick in i uppdraget med målsättningen att vara tydlig, rak och ärlig, att dra lärdom av det som varit, att förnya politiken och driva på förändringsarbetet.

Jag har fått värdefull erfarenhet med mig som kommer till nytta oavsett vilka möjligheter som väntar i framtiden och vilka nya vägar som öppnar sig.

Inga kommentarer: