torsdag, september 16, 2010

Demokrati med livet som insats

När jag skulle rösta första gången så hade jag bestämt mig för att inte rösta. Jag var inte så insatt i de olika partierna och visste inte så mycket. En dag när jag var hemma hos en kompis så sa hennes pappa:
"Du ska väl gå och rösta på söndag"

-Nej, sa jag, det har jag inte tänkt.

Då blev han riktigt arg och brast ut:
"Jag skiter i vad du röstar på, du får rösta blankt eller skriva Kalle Anka eller vad som helst...men du ska gå dit. Det är vår skyldighet för att värna demokratin"

Och ja, jag gick och röstade...

Demokrati är, så här långt, det bästa vi hittat på.

Den är inte självklar men den är åtråvärd.

I många länder är man beredd att dö för demokratin och för att få rösta.

I många länder är man kandidat med livet som insats.

Läs om valrörelsen i Afghanistan...om hot och död för kandidater och valarbetare...skänk en tanke till demokratins hårda villkor i världen...och gå för tusan och rösta på söndag!
Fauzia Gailani, med starka band till Sverige, vill strida för kvinnors rättigheter - men fem av hennes kampanjarbetare har redan dödats och hon får hot varje dag.
- Jag tänker inte ge upp. Jag tror på mitt budskap, säger hon.

Inga kommentarer: