fredag, februari 26, 2010

Samtal med en kommuninnevånare

Det händer ofta att jag blir uppringd av kommuninnevånare med synpunkter eller frågor. Det är precis så det ska vara och i en liten kommun som Vetlanda är det nära och enkelt även om det kan vara knepigt att få tag i mig de dagar som är fyllda av möten.

Idag var det en person som ringde som var upprörd över det som Vetlandaposten skrev idag om att Tekniska nämnden hade sänkt priset på tomterna vid Sandlandet.

Han tyckte priset på tomterna var alldeles för lågt i förhållande till strandläget och han sa att han skulle bevaka fastighetsmarknaden för att se när de som nu köper kommer att göra "försäljningsklipp" på fastigheter som de kunnat köpa till, vad han tyckte, var ett fullständigt orimligt underpris. Det fanns de som redan idag planerade en försäljning så fort som affären med kommunen är klar, påstod han.

Jag kan hålla med honom om att det är en svårighet att hitta ett rimligt pris på de tomter som nu erbjuds arrendatorerna vid Sandlandet. Man måste samtidigt komma ihåg att det är en förhandling mellan köpare och markägare. Man måste hitta ett bud som är möjligt att komma överens om. De eventuella köparna vill betala så lite som möjligt och markägaren (dvs kommunen) vill ju komma så nära ett marknadsvärde som möjligt eftersom ett pris här förmodligen kommer att bli prejudicerande för andra eventuella liknande försäljningar.

Vad är rimligt? Ja, personen som ringde mig idag ansåg att priset var på tok för lågt medan de som arrenderar av kommunen tidigare gått ut i media och menat att priset är för högt.

Om du som ringde förut idag läser min blogg så kan du gå in på denna länk och läsa ett inlägg från en politiker som menar att det är positivt att priset sänktes ytterligare.

2 kommentarer:

Dan Ljungström sa...

Om någon tycker ett pris är för högt och någon tycker det är för lågt så har vi troligen hamnat rätt. Vi har velat undvika just det som den kontaktade dig var rädd för. Vi har sådana exempel från en närliggande kommun. Värderingen gjordes av ett välrenommerat institut. Sedan gjordes ett avdrag som är vanligt när det handlar om arrendetomter, den procentsats vi hamnade på nu har förekommit vid värderingar i andra kommuner.

Gunilla Hjelm sa...

Jag tror också att ni hamnat rätt och det var också det jag förmedlade till mannen som ringde mig.