tisdag, oktober 13, 2009

Bollen rullar vidare

Precis som jag förutspådde så är debatten om ny tränare för fotbollslandslaget en spännande tillställning. Hittills följer den exakt det mönster som man kan förvänta sig.

Fotbollen är uppenbarligen ett av de områden som är mest könskonservativa.

I DN föreslog en krönikör Pia Sundhage. Hon har utbildning och lång erfarenhet.

Genast kommer de kommentarer som är förväntade. En kvinna kan inte ta detta uppdrag eftersom hon inte tränat ett herrlag tidigare oavsett den utbildning och kompetens hon har.

Det är som att ta in en pingistränare för att leda Daviscuplaget. Tyvärr, det är 2 helt olika sporter med 2 helt olika förutsättningar även om sporterna påminner om varandra.
...
Erfarenhet av damfotboll är knappast en merit i sammanhanget, och då spelar det ingen roll i hur många eller vilka länder eller klubbar hon spelat i eller tränat. Damfotboll är och förblir en hundraprocentig amatöridrott.
...
Hon har inte meriter att coacha ett svenskt div 2 herrlag skulle jag vilja säga. För ett Svenskt div 2 herrlag hade slagit de Amerikanska OS mästarna med tvåsiffrigt.

Två olika sporter är det flera som anser. Jag som trodde att bollen var rund i båda fallen och att en god ledare är en god ledare oavsett.

Men nu kommer i alla fall nästa spännande steg i denna historia. Detta följer dessutom också regelboken. För nu kommer en man. Vi vill ha Henke, skriver Mats Olsson i Expressen. Han har visserligen varken formell utbildning eller tränarerfarenhet och har inte prövats som ledare men han är man och det räcker.

Kan Henrik Larsson bli förbundskapten?
Kan man vara förbundskapten utan formell utbildning?
Kan man snabbspola sig fram i utbildningen?
Lars Richt svävade för en gångs skull på målet, och jag sa två saker:
1) Jag tror inte Maradona har formell tränarutbildning.
2) Man kan nog köpa en tränarlicens billigt på plattan på Sergels torg.
...
- Jag tror att det hade varit väldigt bra att prova det. Fungerar det inte så gör det inte det, säger Anders Svensson.
- Men han har varit i Barcelona och Manchester United och tränat med de bästa spelarna i världen, med olika träningsätt och influenser. Det hade varit grymt att få in Henrik Larssons kunskaper i svensk fotboll.
...
Inte sedan 1966 har Sverige anställt en förbundskapten utan tränarerfarenhet (Orvar Bergmark).
Men förbundsbasen Lars-Åke Lagrell gläntar på dörren för Henrik Larsson.
- Jag gillar Henke men har aldrig funderat i de banorna, han har ju varit en spelare. Men det är en ny tanke som man måste ta till sig, och fundera över, säger Lagrell.
För att kunna bli förbundskapten måste isåfall Henrik Larsson söka dispens hos Uefa, eftersom han inte har en så kallad pro-licens.


Som sagt spännande och förutsägbar fortsättning följer. Jag bryr mig inte speciellt om fotboll men det är intressant att så öppet kunna följa det könmönster som annars ofta döljs och inte visas så uppenbart och öppet som här.

Något att forska på?

Inga kommentarer: