tisdag, september 22, 2009

Okej med rabatt

Landets pensionärer rasar över jobbskatteavdraget. Det borde vara förbjudet, tycker en del . Men vem kämpar för att förbjuda pensionärsrabatter.

Tycker inte ni att det är ett djupt orättvist system att jag ska betala upp till dubbla priset per månad för ett busskort om jag bor i Jönköping, bara för att jag är under 75 år.

Det är ordentliga prissänkningar som gäller så fort du blivit pensionär. 25% lägre pris för stuga eller hotellrum eller 25% rabatt på resan.

Aftonbladet tipsar här om hur man kan göra ett rejält klipp på att ta ut PPM pengar redan vid 61 års ålder för att kunna nyttja de förmånliga rabatterna.

Mängder av företag lockar med pensionärsrabatter. Mest kan du spara på ditt resande. Månadskorten på SL i Stockholm blir till exempel 2 200 kronor billigare om året.

Personligen unnar jag alla pensionärer rabatterna. Jag accepterar att jag får betala ett mycket högre pris för att få exakt samma vara eller tjänst bara för att jag har inkomst från ett arbete och inte från pension.

Men pensionärerna vill ha rättvisa. Då borde det väl också innebära att förbjuda pensionärsrabatter? Eller gäller rättvisa bara åt ett håll?

Jag kan gissa svaret.

Inga kommentarer: