tisdag, augusti 25, 2009

Samtal från en kommuninnevånare

Kan man bedriva på många olika platser. Mataffären, på gatan, mail eller telefon. Det är viktigt och värdefullt med den feedback som jag får även om mina barn säger att de snart vägrar att gå och handla tillsammans med mig för att det tar sån tid för att folk vill stanna och prata. (Klar överdrift, enligt mig ;) )

Häromkvällen ringde en person som hade synpunkter på Mogärde. Där beslutades ju att inflyttning till seniorbostäder skulle ske efter hand och att inga av de nu boende skulle flyttas därifrån. Personen som ringde tyckte däremot att det var ett dåligt beslut. Vi skulle omgående gjort om hela Mogärde till seniorbostäder och flyttat de nuvarande boende till andra inrättningar. Som det nu är, tyckte personen, att inflyttningen gick alldeles för långsamt.

Det är ju nu medan jag är pigg som jag har nytta av ett seniorboende, sa personen. Vi pratade också om bristen andra lägenhetsalternativ och det är ju ett faktum att det saknas centrala lägenheter i Vetlanda. Ett projekt med drygt 40 lägenheter som ett privat företag skulle bygga centralt har ännu inte blivit av. Jag vet inte det exakta skälet men det kom ju en lågkonjunktur som säkert påverkat. Höga byggkostnader gör förmodligen också att byggarna tvekar. Mark finns i centralorten, både obebyggda tomter och möjlighet till förtätning av områden men det blir ofta protester från närboende som gärna vill att det ska byggas bara inte just i deras närhet.

Ett projekt som jag ändå hoppas att det ska bli av är lägenheter på ett område som styckats av bakom den gamla prästgården. Det blir både ett vackert läge och det ligger också centralt och bra.

Jag vet också att byggnation är på gång på de första en-kronastomterna och det känns positivt. Även där hade vi ju otur med att lågkonjunkturen kom just när vi hade sålt ett flertal tomter. Låt oss hålla tummarna för att man nu är beredd på att gå vidare och också bebygga sina inköpta tomter.

Inga kommentarer: