måndag, augusti 31, 2009

Inte bara stereotypt utan också fejk

Lyssna till detta reportage från SR Studio Ett som beskriver hur programserien Den Stora Resan fejkas för att den uppmålade stereotypa bilden av Afrika som primitivt och av Afrikaner som mindre vetande ska passa i vår västerländska TV.

Men "serien är inte rasistisk" hävdar Aftonbladets krönikör Jan-Olov Andersson och ser inte själv hur han bidrar till den översittarattityd som serien speglar.

Anklagelserna om rasism är mest fåniga. Hela upplägget med serien är ju att bortskämda svenskar ska möta naturfolk som lever så primitivt som möjligt. Bygger de sina hyddor av kobajs kan gärna inte SVT på sin sajt beskriva dem som mexitegelvillor.

Skriver Jan-Olov Andersson och jag hickar av förvåning över hans ord. Han har varken sett eller hört något av det som kritiken pekar på nämligen att den primitiva värld som han tycker är så pitoresk och roande inte existerar utan är en värld skapad för att roa oss svenskar 2009 på samma sätt som kolonialtidens överklass roade sig med pitoreska inslag av de "primitiva" naturfolk som man behärskade.

Jag skäms över SVT. Jag skäms över att bidra med licenspengar. Kanske kan jag i fortsättningen få betala min TV licens med mjöl och socker?

Inga kommentarer: