lördag, juni 06, 2009

Jag har bestämt mig

I morgon ska jag gå och rösta. Det är något visst med att gå och rösta på själva valdagen och därför brukar jag undvika förtidsröstning om jag vet att jag har en chans att gå på själva valdagen.

Jag ska erkänna att det inte alltid varit alldeles självklart för mig att gå och rösta. När jag var 18 och skulle få rösta första gången så tänkte jag skolka. Som en sann revoltör tyckte jag att det var en lämplig protest. Några dagar före valet var jag hemma hos en kompis och hennes pappa frågade om jag skulle gå och rösta. Nja, sa jag så som jag trodde lite coolt. Jag vet inte, det finns ingen som passar mig. Varpå min kompis pappa blev jättearg och tog i med sin allra mest ilskna röst ända från tårna.

Va! Självklart ska du rösta! I många länder riskerar folk livet för att få chansen att rösta i demokratiska val! Ja struntar i vad du röstar på, du får rösta blankt eller skriva Kalle Anka eller vad som helst men du ska f*n gå dit och lägga din röst!

Jag krympte ihop till en liten våt fläck. Där hade jag stått och trott att jag var häftig. Jag förstod allvaret bakom hans ilska och jag har själv använt samma argumentation senare i livet när jag mött andra som tänkt skolka.

Allt i vårt demokratiska system kanske inte alltid är optimalt och effektivt men alternativet, det vill säga, diktatur förskräcker.

Vad har jag bestämt mig för då? Jo det blir Lena Ek som får mitt kryss. Det har varit ett svårt val men Lena har under förra mandatperioden gjort ett fantastiskt arbete som jag vill att hon ska få chansen att fortsätta. Sedan hoppas jag självklart att hon ska få med sig ett par stycken till. Tänk vad mycket som då skulle kunna hinnas och göras.

Så gå nu i morgon iväg och ta chansen att kryssa din kandidat. Och du, glöm inte att kryssa även om du vill rösta på förstanamnet på listan.

Inga kommentarer: