fredag, maj 15, 2009

Premiär för min Wiki

Det är ju så himla roligt att testa "nya" grejer. Så på lediga stunder har jag knåpat ihop en Wiki. Den bakomliggande orsaken är egentligen att jag behövde uppdatera mina kunskaper för att kunna hjälpa en av döttrarna.

Resultatet finns nu länkat i högermarginalen och kommer att innehålla textmaterial, tal, debattartiklar och lite annat smått och gott. Ännu så länge innehåller den inte så mycket nytt men om jag får tid så...

En Wiki är som ett uppslagsverk. Dottern kommer att använda sig av en Wiki för att dokumentera sitt projektarbete på gymnasiet.

Man skulle till exempel kunna skapa en Wiki som ett uppslagsverk för Centerkvinnornas politik eller för något annat intressant område. Wikin bygger också på interaktivitet. Man kan välja att vem som helst kan skapa ett konto för att redigera och lägga till texter. Man kan också göra som jag där jag godkänner eventuella skribenter. Självklart kan man också kommentera texterna.

Det är enkelt att sätta igång och skapa sin egen Wiki och det är gratis. Det finns en mängd olika gratistjänster.

Välkommen till min och lycka till du som också vill prova på att skapa din egen.

Inga kommentarer: