tisdag, maj 19, 2009

Eget utrymme för politisk kommentar

Det är skönt att jag har mitt eget utrymme för att kommentera politiska utspel från oppositionen eftersom jag inte fått möjlighet att göra det i media.

Vetlanda har en tradition av en budgetberedning med representanter från de flesta partierna. Det är väl en rest från det samlingsstyre som varit. Nässjö har till exempel en annan modell där endast majoriteten jobbar fram budgeten. Nu tycks oppositionen hittat sin oppositionsroll och lägger egna förslag utifrån det som vi diskuterat på budgetberedningen. Det är en tydlig signal om att oppositionen inte är intresserad av det samförstånd som jag hela tiden försökt att verka för. Jag har inga synpunkter på det utan det är ett konstaterande som innebär att jag nu kan släppa tanken på breda överenskommelser.

Så till deras förslag. Det var väl i och för sig inte oväntat att de skulle föreslå en skattehöjning. I den borgerliga majoriteten har vi heller inte uteslutit skattehöjningar men vill i första hand komma i balans genom kostnadsminskningar. Det kommer att bli tuffa tider framöver för alla. Situationen som vi delar med alla kommuner och landsting är ju att vi har samma verksamhet och kostnader men plötsligt ca 5 procent lägre intäkter. Så från att vi budgeterat ett resultat på 2% enligt lagen om god ekonomisk hushållning så fattas det istället ca 3 %. Skulle vi täcka det med skattehöjning så skulle det krävas minst en krona.

Vart har pengarna tagit vägen under de goda åren, frågar socialdemokraterna i media.

Efter att under alla år höra socialdemokraterna prata om överskott i den kommunala budgeten som något fult och hemskt så känns det skönt att de nu istället pratar om att bygga reserver. Tidigare har socialdemokraterna velat utnyttja varje eventuellt överskott till att ytterligare utöka verksamheten och tyvärr har de också många gånger fått igenom sina förslag. Lägga på fler välfärdsreformer och hela tiden tulla på ett eventuellt överskott har varit melodin. Men nu tycks vi vara överens om att det behövs ett rejält överskott under goda år för att kunna klara dåliga. Bra, det bådar gott inför framtiden.

Lite paradoxalt blir det då att de nu i dåliga tider inte vill använda de pengar som tidigare under goda år faktiskt har satts undan som reserv. Men jag är inte omöjlig om de istället vill lägga på en extra procent besparingar och vi kan få enighet om det så kan jag tänka mig att omprova mitt tidigare ställningstagande.

1 kommentar:

Lars sa...

Hej Gunilla!

Det var ett tag sedan jag var in på din blogg. Det är glädjande att du driver linjen kostnadsbesparingar istället för att jamsa med på skattehöjarlinjen.

Det finns dock ett problem med att tulla på pensionsreserven. Detta är nämligen ingen kostnadsbesparing. Den enda kostnadsbesparing som är värd namnet är att minska personalkostnaderna och det hetaste tipset är tekniska förvaltningen.