fredag, februari 13, 2009

Min inställning

Det finns de som har ont av att jag är en kritisk informationskonsument. Efter att ha följt rapporteringen för ett par år sedan runt "fallet Louise" så har jag ingen tillit kvar för media. Det är tråkigt men så är det.

När jag möter media i mitt uppdrag så gäller dock att lägga det åt sidan. Jag svarar på alla frågor ärligt och så öppet jag bara kan. Jag försöker förklara och vara pedagogisk för det finns alltid en risk att krångla till det när man ska beskriva ett beslut eller en beslutsgång. Jag försöker på alla sätt vara tillmötesgående och ringer tillbaka till en journalist som sökt mig om jag bara har en rimlig möjlighet. Dock är det ibland så att jag sitter så till att det inte är möjligt.

Men förtroende och tillit, nej det har jag inget alls kvar och jag är mycket väl medveten om medias makt. Som Janne Josefsson ungefärligen sa så är media både åklagare, domare och bödel. Media har den reella makten i vårt samhälle men vem granskar granskaren.

Inga kommentarer: