tisdag, december 30, 2008

Liza Marklunds dagbok om "Asyl"

Nu har jag beställt böckerna "Vingklippt" och "Mia - Sanningen om Gömda" och ser fram emot att de ska dimpa ner i brevlådan.

Och medan journalisten Liza Marklund har gått under jorden och vägrar att kommentera eller låta sig intervjuas så läser jag hennes dagbok om historien bakom boken "Asyl" från Piratförlagets hemsida.

Och jag tittar på bildgalleriet på Piratförlagets hemsida om "Mias" villa på 600 kvm och hennes bil och allt annat.

Jag unnar gärna både Liza Marklund och "Mia" att skratta hela vägen till banken om bara inte det lilla ordet "sanning" gav en så bitter eftersmak till hela historien. Roman, visst, bra men "En sann historia", ja då har i alla fall jag högre krav än så här.

3 kommentarer:

Leroy sa...

Känns bra Gunilla att du som politiker -öppen feminist törs ta upp och skriva om detta känsliga ämne.

När kanske hela systemet baseras på dessa sanningar och det som påstods vara hela sanningen visat sig bara var 1/2 sanningen.

Det bidrog kanske till hur lagar och direktiv skapades. Med tanke på de kontakter dessa personer tog och hade. Kanske oxå till hur man idag blir bemött hos Familjerätterna hos Kommunerna. Man agerar mer för vissa föräldrars rätt än för barnens oinskränkta rätt. Följer Sverige och kommunerna FN -deklarationerna. Artikel: 9 ?

Leroy

Anonym sa...

Tack Gunilla för att du som poilitiker berör denna fråga.
Tack för många bra tankar du lyfter i din blogg

Gunilla Hjelm sa...

Leroy:
Jo jag kallar mig centerfeminist och det innebär inte samma sak som många vänsterfeministers syn på världen.

För mig är det så att det viktigaste är att kvinnor och män har samma förutsättningar och lika villkor. Det betyder inte nödvändigtvis att allt måste se likadant ut.

När det gäller många delar i livet så finns strukturer i samhället som inte ger oss samma förutsättningar. Det är inte så enkelt som kvinna att vara med och konkurrera om styrelseposter, chefspositioner eller olika typer av nätverk med makt. Själv, som kommunens första kvinnliga kommunalråd, hoppas jag att jag kan inspirera andra kvinnor att ta steget och vara med.

Andra strukturer i samhället diskriminerar män och jag tror, utan att kunna bevisa mitt påstående, att män har det svårare vid vårdnadstvister. Liza Marklunds och Mia Erikssons kraftiga överdrifter och rena lögner har knappast hjälpt till att lösa det problemet.

Christine:
Tack.