söndag, december 14, 2008

Inför ett nytt år

Det är inte så många dagar kvar på det gamla året och som vanligt gäller det att fundera och planera inför det nya. Privat behöver vi se över våra kostnader. Storasyster bor på internat på sin skola och det medför ökade utgifter. Vi planerar också för att byta bil, vår nuvarande har snart gått 17000 mil och vi försöker spara undan så mycket som möjligt inför bytet och skulle behöva öka på det ytterligare. Vi planerar också för en resa vid påsk nästa år då vi tänker åka till Wien med huvudmålet Spanska ridskolan som flickorna har önskat att få se och som vi också skulle tycka vore väldigt roligt.

Bland andra utgiftsminskningar så kommer vi inte att förnya vår prenumeration på Vetlandaposten nästa år. Det hade vi i och för sig beslutat redan tidigare men nu känns det extra bra att de ca 1800 kronorna kan användas till något annat. Vill jag eventuellt läsa någon nyhetsblaska så kan jag göra det gratis på nätet. Jag möter media var och varannan dag i mitt uppdrag men som konsument har jag möjligheten att avstå och väljer själv var jag vill att mina pengar ska gå.

Tv:n skulle jag också kunna klara mig utan, utan problem. När jag flyttade hemifrån hade jag en 14 tum svartvit tv som jag tittade på ibland och annars stod den förvarad bakom en soffa (under en pläd). Övriga familjen vill däremot ha Tv så där får jag göra en eftergift.

I övrigt kommer vi att skära ner på våra privata utgifter så mycket som möjligt men fortsätta liksom nu att lägga pengar på det vi känner är viktigt för oss och välja bort det som inte ger oss mervärde.

Inga kommentarer: