lördag, december 27, 2008

Centerpartiet bäst i klassen

Jag tror att jag använt den rubriken förut fast i samma ämne som det jag tänker skriva om nu. Centerpartiet är det parti som har procentuellt sett flest kvinnliga kommunstyrelseordförande och sedan 4 månader tillbaka är jag en av dem. Spännande!

Jag får ofta frågan om det är speciellt att vara kvinna och KS-ordförande och jag måste svara helt sanningsenligt: Jag vet inte eftersom jag inte vet hur det är att vara man och KS-ordförande.

Men som i många andra sammanhang så är det förmodligen annorlunda att vara kvinna på en sådan position eftersom det är mer vanligt med manliga KS-ordförande så är det det som är normgivande. Och eftersom jag är första kvinnan på posten i vår kommun så finns inga andra än män att relatera till.

Några råd jag har fått är:
Se spelet
Det gäller att skaffa sig kunskap om härskartekniker och om maktspelet. När man vet hur spelet fungerar kan man också lättare hantera det. Här får jag passa på att skicka ett tack till dem som medvetet eller omedvetet bidragit till att öka mina kunskaper på området. Jag passar på att länka till ett par bloggar som har synpunkter på spelet om makten. Läs här en bra analys från bisonblog och här en kärleksfull hyllning till "gubbar" från bloggen syrrans granne.

Nätverka
Det gäller att skaffa sig nätverk. Jag hade redan förut många fantastiska kontakter som har hjälpt mig i många olika sammanhang och där jag också förhoppningsvis kunnat bidra med stöd och ideér till andra. Nu tillkommer också nya kontaktnät, bland annat ett nätverk för kvinnliga KS-ordförande i Småland där vi hade en första träff strax innan jul. Nätverket med alla KS-ordförande i länets 13 kommuner är också viktigt och jag har hunnit vara med på en träff hittills.

Var dig själv
Det finns så många som har synpunkter på hur du ska vara, vad du ska tycka eller hur du ska agera, men den enda person du kan vara är dig själv.

Inga kommentarer: