måndag, december 29, 2008

Artikel i Aftonbladet om Mia i Gömda

Det står inget årtal vad jag kan se men artikeln är några år gammal. Den känns extra aktuell just nu med tanke på det som kommit fram den senaste tiden. Titta gärna på YouTubeklippet som jag länkar till här och jämför med artikeln om "Mia".

Vem har rätt? Jag vet inte, men jag är glad för att någon äntligen nyanserar "sanningen"om "Mia" i boken "Gömda - En sann historia" av Liza Marklund, som fått stå helt oemotsagd under så många år.
Här följer några citat från artikeln i Aftonbladet:

Vad är det svåraste med ert nya liv?
– Den dagen jag gömde mig förlorade jag mina föräldrar – jag fick aldrig ta farväl. Jag önskar att jag kunde få fem minuter och ta det där farvälet. Att få krama om dem – då kanske saknaden inte hade varit så stor. Barnen kommer heller aldrig att ha någon mormor eller någon farfar. Det är ett oerhört högt pris att betala.

Vad vet du om din förre pojkväns liv?
– Han finns fortfarande kvar i min hemstad och lever ett kriminellt liv där. Jag vet att han letar efter mig: han hotar mig fortfarande genom mina föräldrar. Han anser fortfarande att jag är hans fru och att jag har skämt ut honom, eftersom han inte har någon makt över mig. Han kommer aldrig att ge upp. Han ger upp den dagen jag är död.

Boken ”Gömda” avslutas med dina ord: ”Vi kommer att bli fria”. Är du fri i dag?
– Jag har mer frihet än vad jag kan ha i Sverige. Jag kanske har 50 procent frihet i dag. Helt fri blir jag den dagen han är död. Han och hans vänner och bröder.

Inga kommentarer: