torsdag, september 25, 2008

Vad nytt?

Det har gått några dagar sedan jag gjorde inlägg och statsbudgeten hinner jag inte heller kommentera.

Vad nytt då?

Ja, i tisdags handlade det till stor del om besök på olika företag i kommunen. Mycket intressanta besök och ett av de bestående intrycken från dessa besök är vilken knivskarp konkurrens de lever under och hur det pressar företagen till att faktiskt bli världsbäst på det de gör. På punkt efter punkt visar företagens arbete på att de står väl rustade i en globaliserad värld. Och en viktig del i det arbetet är att ha en långsiktig och tydlig plan. Det blir allt mer tydligt ju fler företag jag besöker.

Mycket spännande.

Kommunfullmäktiges sammanträde i går var förlagt till Landsbro folkets park. Det handlade mycket om halvårsbokslutet och den kärva ekonomiska situationen.

En intressant information lämnade Tommy Bohman om hur socialdemokraterna tänker. Han säger att tanken med deras oppositionsarbete är att inte lämna några egna förslag förrän majoriteten talat om vilka förslag vi har. Därefter kan socialdemokraterna lägga egna förslag med egna lösningar. Han sa att socialdemokraterna haft ideér om hur pengar ska sparas men de ideérna har majoriteten förkastat.

Om vi nu analyserar vad det är han säger och hur de agerat hittills när vi samlats för att diskutera olika frågor så uppfattar jag det så här:

Socialdemokraterna vill inte kommentera eller lägga några egna förslag under utredningar eller internt arbete till exempel i kommunstyrelsens arbetsutskott eller andra interna grupperingar. Här handlar det troligen om att "passa" i frågorna och att inte avslöja sin åsikt annat än i mindre frågor.

Sedan när majoriteten har lagt sina förslag och frågorna kommer upp för beslut då har man under hela processen, med vetskap och insyn i hur diskussion, tankar och ideér har vuxit fram, haft tid på sig för att fila på egna lösningar. I beslutande församlingar kommer så motförslag, tilläggsförslag eller återremisser.

Vid sittande bord ska då majoriteten ta ställning till dessa, ibland helt nya förslag och det är inte alltid så lätt då förslagen ofta kan få andra konsekvenser som då inte är utredda eller belysta. Är inte majoriteten då beredd att acceptera det nya förslaget så kan oppositionen hävda att majoriteten förkastar oppositionens förslag.

Jag märker att jag varje dag lär mig nya saker om det så kallade politiska spelet och det är första gången som jag hör någon uttrycka taktiken i ord från en talarstol.

Låt mig förklara min inställning.

Jag tycker att det vore jättebra om vi istället kunde diskutera problem och lösningar öppet och fritt. Jag har inga problem med att ta till mig tankar och ideér oavsett om de kommer från majoritet eller opposition. Men det är bra om vi kan då kan diskutera det i de forum som finns för beredning av ärenden. Om man plötsligt, i samma stund som man ska fatta beslut, får se ett nytt förslag som då inte har hunnit diskuteras och analyseras uppstår ofta många nya frågor.

Hur kommer detta nya förslag att påverka verksamheten, vad kommer det att kosta eller finns ytterligare parametrar som vi borde väga in?

Socialdemokraterna vill självklart ta över makten och då gäller det att vinna politiska poänger snarare än att samverka det inser jag också men om jag fick önska skulle vi istället jobba i samverkan för Vetlanda kommuns bästa.

Utopi, kanske det, men jag bjuder in och fortsätter att hoppas.

Inga kommentarer: