tisdag, september 30, 2008

Så lika...

...vi är varandra. Jag har alltid tyckt att det mångkulturella samhället berikar men många människor ser tyvärr bara skillnader i form av en slöja eller ett annorlunda utseende. Många blir skrämda av det som är annorlunda och förstår inte eller vill inte förstå andra sätt att leva eller andra religioner.

Jag ser hellre likheter. Vi är alla lika värda även om vi inte är lika.

Nu inträffar Eid, den muslimska högtiden som avslutar Ramadan och muslimer firar i dagarna tre. Handeln ökar sin omsättning men har ännu inte fattat vidden av potentialen.
När jag läste artikeln i Svd slogs jag av hur lika vi är trots skilda religioner.

Så här berättar Mohamed Abubaker i artikeln:
–Jag börjar med att gå upp för att göra en gemensam eidbön på morgonen. Sedan åker vi hem, jag brukar vila en stund, sedan äter jag med familjen, barnen får gåvor. Sedan brukar vi besöka min farmor. De flesta man besöker har lite godis och småplock som de bjuder på. Sedan kanske vi åker hem till några farbröder och äter.

Jämför gärna med vårt julfirande. Så här gör vi:
På julaftonen brukar vi träffas, vi tillsammans med min mans familj, vid lunchtid, vi äter julmat och umgås. Framåt kvällen delar vi ut julklappar, dricker kaffe, äter kakor och godis. Antingen är jag sedan med och firar midnattsmässa eller stiger jag upp tidigt på juldagens morgon och går i julottan. På juldagen åker vi sedan till mina föräldrar för att där umgås också träffa mina syskon och deras familjer. Vi äter gott och byter julklappar.

Som sagt likheterna är som vanligt större än skillnaderna för den som väljer att se bakom det yttre.

Inga kommentarer: