söndag, september 28, 2008

Avkopplande helg


På helgbesök hos mina föräldrar kunde jag konstatera att där uppe låg vi och kröp i sågspån och "mög" i somras och rensade bort gamla saker som förvarades på vinden och nu var hela innertaket borta och det var förberett för ett nytt innertak. Det gamla innertaket var spikat på bjälkarna och var av masonitplattor som var vitmålade. Nu kommer det att klämmas fast ett nytt innertak av brädor i den gamla skåran som är avsedd för detta och som syns i bjälken till vänster i bild. Underdelen av bjälkarna kommer att bli synliga. Det är redan lågt i tak här på övervåningen så varje centimeter är viktig.

Annars har mamma och jag flyttat en vävstol, med väv i, vilket har börjat bli en riktig specialitet. Så här långt hade jag gjort i tärningsväven med mönster i ylle och botten i bomull som ska bli stora "braskuddar". Nu flyttade vi ner vävstolen till det nya huset så att mamma har den lite närmare till hands.

Jag blir så himla sugen på att väva men inser att min tid är kraftigt begränsad och att det får bli en gång i livet när allt blir lite lugnare runt omkring. Detta är annars ett lagom pyssel med två mönstertrampor och två tuskaftstrampor och alltså inte speciellt avancerat men himla snyggt.

Inga kommentarer: