onsdag, augusti 20, 2008

Mobbing som humor

Att förnedra någon annan människa kallas numera humor. Ju mer förnedring, ju roligare blir det tycks programmakarna på TV ha som måttstock. Ju mer man kan provocera, ju mer lyckad blir den så kallade humorn, verkar de tro.

Och skulle någon mot all förmodan ta illa upp av att bli kallad kuksugare eller rövslickare eller löpsedelshora så kan man skratta ännu mer åt det och oskyldigt säga att "det var ju bara på skoj".

Att roa sig på ett så okänsligt sätt på andras bekostnad tycker jag påminner allt för mycket om den oacceptabla mobbing som barn och ungdomar ibland utsätts för av så kallade kamrater.
-Men det vara bara på skoj som vi tejpade fast honom vid trädet, försvarar sig "kamraterna"... eller ...-Han/hon tyckte också att det var roligt att bli nedtryckt i toaletten...eller...-Hon tycker att det är okej att vi kallar henne hora.

Så i nästa humorsatsning kommer vi förmodligen att få se människor fasttejpade vid träd. Filmade tillsammans med det berusande humorparet Flipp och Flopp.

Eller varför inte trycka ned någons huvud i en toalett samtidigt som Panna Villeblikänd intervjuar med hjälp av en mick med texten "rövslickare" på.


Nej tacka vet jag Kalle Sändare. Det var humor det! Gjord med självdistans och kärlek till människan skillnad från de så kallade komiker som påstår sig följa i hans spår. Där självdistansen och kärleken försvinner ut så blir allt bara plumpt...

...och så otroligt dumt.

2 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Exakt det pratade Stephan och jag om igår. "Förnedrings-TV"... jag kräks snart på dessa "superroliga" programledare.... och det finns ett antal just nu.

Gunilla Hjelm sa...

Hej
Håller med.
Jag har i stort sett slutat titta på tv eftersom jag tycker att de "superroliga" inte är så roliga.