lördag, november 12, 2005

Dubbelfel

Har ni följt debatten mellan de som tycker att barnen mår bäst hemma hos mamma och de som tycker att det är bäst för barnen att vara på dagis?

Själv tycker jag att det viktigaste är att familjen själv är den som ska bestämma om hur de vill ha det i just sin familj. Vill någon vara hemma med barnen och kanske kunna gå till öppna förskolan så ska det var okej och vill någon att barnet ska vara på dagis eller hos dagmamma så ska det vara okej.

Den rådande, socialdemokratiska modellen menar dock att samhället är den som är bäst lämpad att bestämma över familjens små telingar.

Carl Hamilton skriver rättframt och bra om det i sin krönika om "Årets julskinka, liten och skivad"

Två av mina reflektioner från debatten.

1) Varför är 90% av de som debatterar frågan, kvinnor? Har inte män barn? Är inte barnomsorgen lika viktig för män som för kvinnor?

2) Debatten synliggör det dubbelfel som drabbar småbarnsföräldrarna. Lämnar du ditt barn på dagis så är det fel men stannar du, å andra sidan, hemma med dina barn så är det också fel.

Delikat dilemma!

3 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Ja, jag har min bild klar och det har jag skrivit om i min blogg förut.
Liza Marklunds dotter tyckte om de långa dagarna, när hon fick sitta i köket ensam med dagisfröknarna på kvällen.

Tja, säger inte det en del?

Gunilla Hjelm sa...

Jo, idag har hon (Liza Marklund) en krönika i Expressen om att mammor inte alls vet bäst. Bäst vet den superpedagogiska "dagispersonalen".

Jag har all respekt för "dagispersonalen". De gör ett fantastiskt jobb och kan sina saker, absolut!

Men om nu föräldrar har problem med sin föräldraroll, kan jag INTE tycka att den bästa lösningen är att ta bort barnet från föräldrarna och låta någon annan ta hand om uppfostran istället.

Det vore bättre att satsa på att stärka föräldrarna i sin roll så att de kan ta tillbaka kontrollen över sina liv istället för att någon annan tar över deras liv.

Vi på Kantarellen sa...

Jag har läst hennes krönika nu... jag fattar inte riktigt vad hon vill ha sagt. Speciellt inte slutet. Måste fundera och läsa igen. BRB.

Så jäkla B att dra upp Nannyprogrammen... precis som det det skulle vara någon form av norm för hur alla barn har det hemma.

Nä, hon sjunker i min ögon nu.