lördag, oktober 08, 2005

När en människa dör...

...berör det oss. Vi är väl många som följt sökandet efter 17 årige Victor som nu fått sin upplösning i det tragiska faktum att han hittats drunknad. Allt verkar, enligt vad man kan se tyda på en olyckshändelse och nu i efterspelet kräver allmänheten en syndabock.

Vems är felet!

Är det krogvaktens fel som ska filtrera bort de manipulerande ungdomar som försöker ta sig in med hjälp av falska legg.

Är det bartenderns fel som serverar de gäster som kommit in och som i och med det förutsätter att gästerna har rätt ålder.
Trots att Victor inte var myndig släpptes han in på krogen Crazy Horse under festkvällen. Hans moster Marita Axelsson är mycket kritisk mot detta:- Det är fruktansvärt att han släpps in och att de serverar dem. Det gäller att sätta stopp, säger hon.
Ligger skulden hos det vittne som såg Victor ligga bakom en korvkiosk, kraftigt berusad?

Vilken del i olyckan har de föräldrar och anhöriga som släpper ut sina telingar i den fasta förvissningen om ungdomarnas oskulldsfullhet och någon annans ansvar. Varför ser de inte signalerna? En bakfylla dagen efter borde inte vara så svår att upptäcka. Kanske väljer vi som föräldrar att blunda, för inte kan det väl vara så att mitt barn...
Att våra små violer skulle dras dit... aldrig i livet att vi trodde att det skulle hända.Men det är ett känt faktum att våra barn dras som till en magnet till Stureplan. Tonåringar från hela Stockholm samlas där, träffar varandra, skaffar nätverk.

Det finns en mängd olyckliga omständigheter och jag är inte beredd att utse någon syndabock. Det behöver jag inte heller för det är det så många andra som gör istället.

2 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Det värsta är att anhöriga i allmänhet inte tror att deras barn använder droger. Och det säger jag i och med att jag alltid var "Vuxen på stan", när jag hade mina tjejer i den åldern. Hur många "avdäckade" personer har man inte plockat upp och förpassat dom till RIA eller ringt (vid ett tillfälle) efter ambulans. Min uppfattning är (här i Nybro) att ca 90 % av alla ungdomar som var ute, var mer eller mindre påverkade av någonting.

Gunilla Hjelm sa...

Min stora tjej har precis börjat sjuan och än så länge är hästarna det stora intresset. Disco och utekvällar bryr hon sig inte om än...

jag är glad så länge det varar...=)