torsdag, oktober 06, 2005

Arbetsförmedlingens monopol

Jag har en diskussion igång om arbetsförmedlingen och de åtgärder som arbetssökande måste genomgå. Se Mamselamsens blogg förutom min egen. Hon beskriver bland annat en "arbetsförmedling" som arbetar med klienter som behöver olika typer av anpassning på grund av bland annat funktionshinder.

Jag hittade ett förslag i Centerpartiets budgetmotion om att konkurrensutsätta arbetsförmedlingarna. För som man skriver i motionen.

"Om fler aktörer som erbjuder arbetsförmedlingstjänster tillåts, kan de arbetssökande själva välja aktör och ställa krav på kvalitetssäkra åtgärder."

Ju mer jag tänker på det nuvarande systemet ju märkligare känns det. I det moderna samhället kan jag välja vilken bilhandlare som ska förmedla min nya bil, jag kan välja vilken affär jag ska handla i. jag kan välja en av landstingets läkare eller en privatläkare. Likaså med tandläkare.

Vi har idag valfrihet på i stort sett alla områden men

Det står faktiskt i lagen om arbetsförmedling att arbetsgivare är skyldiga att anmäla alla lediga jobb till arbetsförmedlingen, men den lagen har aldrig upprätthållits. Straffet för den som inte anmäler ett ledigt jobb är egentligen böter, men ingen har någonsin varit i domstol för att ha brutit mot den lagen.

Så läser jag i en artikel i DN om just arbetsförmedlingens roll. Artikeln har rubriken: Allt färre arbetslösa får jobb genom Af.

I en så stor och viktig uppgift som att hitta ett arbete som du kan trivas med och som passar just dig så är du hänvisad till ett monopolsystem som skyddar systemet mer än människan som använder systemet. I stället för att välja en förmedling som du känner förtroende för är du hänvisad till det som bjuds. Du får bidrag och åtgärder som almosor när det egentligen är ett arbete du vill ha.

Nej nu är det dags för förändring!!

2 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Behövs support och tyckanden... är jag redo att kasta mig över det också.

Gunilla Hjelm sa...

Ja, tack. Jag hoppas på fortsatt dialog i en mycket viktig fråga.
:-)