fredag, augusti 19, 2005

Jag är nästan överens med en socialdemokrat!

Läste en debattartikel av Kerstin Olsson (s) i DN som handlar om hushållsnära tjänster. Jag kanske inte kan skriva under på allt. Till exempel tycker jag skatteavdrag är bättre än subvention men just nu ska jag bara vara glad över att det även inom socialdemokratin finns de som fattar vad det handlar om och ska väl därför egentligen inte hänga upp mig på detaljerna.

För det är precis som hon skriver viktigt att professionalisera arbetet.
Här finns en rad arbetsuppgifter som skulle kunna utföras som avlönat arbete i stället för att utföras obetalt av utmattade ensamstående mammor och hårt pressade barnfamiljer: Städning, fönster- och mattvätt, vanlig tvätt, hämtning på dagis och vård av sjuka barn i hemmet.

Göran Persson pratar om att någon ska få bidrag för att utföra sysslor, som enligt honom är av ringa värde. Kerstin Olsson (s) vill subventionera kostnaden med någon slags maxtaxa.

Jag vill att arbetet ska uppgraderas och betalas fullt ut med vita pengar. Först när arbetet betalas precis som till vilken hantverkare som helst så kan arbetet få den status som det förtjänar. Sedan kan ett skatteavdrag göra att kostnaden för den enskilde blir rimlig.

Inga kommentarer: