onsdag, november 02, 2011

Sickan Carlsson blev 96 år

Tänk vad hon upplevt. Jag har i min bokhylla hennes memoarer "Sickan". Jag har alltid varit svag för berättelsen om en människa och ett livsöde.

Jag bläddrar genom boken, det är många år sedan jag läste den. Nu tittar jag på bilderna och läser en sida här och var. Boken är utgiven 1979 så det är ett tag sedan. Tonen i texten är rapp och glittrig, lite som hennes filmkaraktärer men under ytan syns ett djup och en personlig utveckling som kanske inte tillhör den vanliga bilden av henne.

Hon beskriver sitt liv genom kriser och lycka och någonstans på vägen förstår man att här fanns en vilja av stål. Sickan Carlsson var en av få kvinnor i vår filmhistoria som är bland de absolut mest kända. Kanske var hon ibland trött på att alltid spela den präktiga och muntra men det var de rollerna hon fick och som gjorde henne älskad som skådespelare.

Filmkritiker kanske viftar bort hennes prestationer på filmduken som obetydliga och utan feministiskt djup men tänker man på att hon spelade dessa roller skickligt och professionellt medan hennes privata liv var allt annat än idylliskt och glättigt ja då inser man hur imponerande hennes gestaltande på filmduken är. Än mer imponerad blir man när man läser hennes bok så fri från bitterhet. Hon har gått igenom mycket men kommit ut klokare och mer livskraftig på andra sidan.

Hon hanterade sin konstnärssjäl, sin karriär och sitt liv utan att förlora sig själv i processen. Det finns mycket att lära av det, även för dagens kvinnor som kämpar för att få livspusslet att gå ihop. Eller för den som fastnat i "duktig flicka träsket".

Så tack Sickan för att vi får njuta av din filmskatt!

Inga kommentarer: