måndag, september 13, 2010

Min hembygd på väg in i framtiden

Min hembygd

Kom till min hembygd en sommardag,
när solstrålar leker bland snåren.
Kom, lyssna till insjöars böljeslag
och fåglarnas kvitter om våren

Här håller skogen kring gården vakt
om vintern, när stormarna vina,
och här blommar ängen i ljuvlig prakt
bland björkar med stammar, som skina.

Väl var du fattig och karg, min bygd,
och stenig var marken som röjdes.
Men lugnt levde folket i skogens skygd,
allt större blev tegen som plöjdes.

Tre verser från en dikt som min mormor Berta Karlsson skrev 1944 som en hyllning till Småland och till sin hembygd. När jag läser dikten så ser jag en levande landsbygd framför mig. En landsbygd med ett öppet, brukslandskap och med företag och boende i kommunens alla delar.

Självklart kan det inte se ut på samma sätt som 1944. Turismen var inte så utbredd. Bredbandsutbyggnad funderade man inte på, inte heller tänkte man sig att ett litet företag på landsbygden med ett enkelt ”klick” skulle kunna sälja sina varor över hela världen tack vare e-handel på internet. Eller till och med att lantgårdens produkter, ostkaka och grönsaker skulle kunna säljas som ”härproducerade” varor till kräsna storstadskonsumenter tack vare internet.

Landsbygdsföretagarens villkor och förutsättningar har alltid varit viktiga för Centerpartiet och kommer också att vara det i en framtid. I framtiden kommer det att handla om vägar, järnvägar och bredband. Det kommer att handla om en levande landsbygd med företagsamhet och kraft och med nya lösningar för en ny tid. Det kommer att handla om attraktiva miljöer för åretruntboende men också för turister.

Tillsammans i Centerpartiet skapar vi en kommun för framtiden med företagsamhet och en fantastisk livsmiljö!

Inga kommentarer: