söndag, april 18, 2010

Att härda ut...



När vi flyttade in i vårt hus 1989 så hade grannen en liten buxbomsplanta i vår tomtgräns. Den såg liten och oansenlig ut men är numera en jättebuske 2,5 m hög och minst lika i omkrets.

Inte så konstigt kanske om det inte vore för att vi bor i växtzon 4 och här ska det normalt sett inte gå att odla buxbom. (Fast nu är det tydligen en ny sort "Polar" på väg fram. Här hos mig har en härdig sort funnits under minst 20 år.) Under åren har jag med grannens goda minne tagit sticklingar som jag helt sonika bara petat ner i jorden i något land och alla har snällt bildat rötter. Åtskilliga av dessa plantor har jag sedan gett bort som present och jag vet några av dessa plantor som växer och frodas fast platsen de finns på är på gränsen till zon 5.
Tre klippta klot har jag i en rabatt på framsidan och nu på morgonen har jag kompletterat dem med 6 plantor som funnits på tillväxt på andra platser i trädgården. Några ska bli klot och några spetsiga koner är det tänkt. Så nu är mina tillväxtplantor slut och det är dags att sätta nya sticklingar för detta är en fantastisk växt... som härdar ut... fast den egentligen inte borde kunna det... enligt regelboken i alla fall.

Inga kommentarer: