måndag, juni 22, 2009

Upprörande från Telia

Det kom ett brev från Telia till Vetlanda kommun.

Bilagt fanns ett formulär där det fanns två kryssrutor. Ungefär så här:

Ja Tack vi vill behålla telefonkioskerna och vill skriva på ett avtal om att betala drygt 800 kr per telefonkiosk per månad till Telia i hyra.

Nej tack vi vill att Telia monterar ner telefonkioskerna.

Och så vill de att jag ska bekräfta mitt svar med min underskrift.

Får det verkligen gå till så här undrar jag och jag tycker att det borde funnits en kryssruta för:

Ja Tack vi vill behålla telefonkioskerna och de är Telias ansvar.

Jag har ännu inte skrivit på något och är också ytterst tveksam till om jag överhuvudtaget ens kan göra det.

Riktigt dåligt av Telia!

7 kommentarer:

Janne Åsander sa...

Hej!
Hur många telefonkiosker finns det i Vetlanda kommun?
10000 Kr/år är vansinne för en telefonkiosk tycker jag.
Låt tex. kommunstyrelsens arbetsutskott eller kommunstyrelsen fatta beslut
om telefonkioskerna så att det går rätt till.
Janne Åsander

Janne Åsander sa...

Hej igen
Menar du på fullt allvar att det börsnoterade TeliaSonera AB som är en av många teleoperatörer ska ta ansvar för svensk infrastruktur?

Janne

Gunilla Hjelm sa...

Jag menar att det inte är kommunens sak att bestämma om Telia ska ha kvar sina telefonkiosker eller ta bort dem.

Enligt formuläret var det kommunen som skulle bestämma. "Vi vill ha kvar och då betala" eller "Vi vill att Telia monterar ner".

Hur tycker du att vi ska kryssa då?

Telia Kundservice sa...

Hej!
Eftersom Telia tagit beslut att lägga ner vissa telefonkiosker till följd av mycket låg efterfrågan och dålig lönsamhet har vi valt att göra en förfrågan till berörda kommuner om de vill ha kvar telefonkioskerna ändå. Därav det brev Vetlanda kommun har fått. En kollega till mig kommer att ta kontakt med dig för att reda ut eventuella frågetecken.
Jag får önska en trevlig sommar!
Med vänlig hälsning Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

Gunilla Hjelm sa...

Återigen. Det är inte kommunens sak att bestämma om telefonkioskerna ska vara kvar eller inte. Det måste vara Telias eget beslut.

Jag tolkar det inte som ett erbjudande att få välja mellan:

1) Jag vill betala...

2) Jag vill montera ner...

Beslutet att lägga ner måste vara Telias och kan inte läggas över på kommunerna.

Gunilla Hjelm sa...

Hej igen
En skön sommar önskar jag också.
/Gunilla Hjelm

Lars sa...

Hej Gunilla!

Jag delar din uppfattning och glädjer mig åt att du delar min :-).

Jag har varit med i telekombranschen och är väl förtrogen med de affärsmodeller som gäller där. Under nästan hela 90-talet var jag engagerad hos en av Telias största konkurrenter. Innan avreglereingan hade Telia eller Televerket som det hette på den tiden monopol på alla teleutrustning och telefoni hos kommunerna och det kostade multum för skattebetalarna.

När avregleringen var ett faktum var Telias personal som jobbade med kommuner och landsting nästa desperata och då kom det till både det ena och det andra i affärsverksamheterna som riktades mot kommuner. Antagligen är detta ett så kallat återfall som har blossat upp igen.

Du kan betrakta brevet från Telia som vilken annan reklampost som helst och således skicka det rakt ned i papperskorgen. För demokratins skull föreslår jag att du tar upp det med Klaes Håkansson och Tommy Bohman.

Det intressanta är att Telias kundservice vaknade till och dessutom svarde med en kommentar. I och för sig inte så konstigt eftersom de har avlönade mediabevakare som ständigt skannar av nätet efter ris och ros som ges till Telia.

Hur som helst, blir du kontaktat på telefonen eller i ett kundbesök på ditt rum så kan du berätta för dem att vi kommuninvånare dras med kommunens urusla ekonomi som du varit med och bidragit till och att vi har underskott som passarar 20 miljonersklassen att vänta. Insisterar de på att vi kommuninvånare skall vara med och bidra ytterligare till Telias miljardvinster så får du be dem komma tillbaka då du som kommunlaråd beslutat om att permitera ett 100-tal kommunanställda så att personalkostnaden kommer i blanans med vad vi kommuninvånare har råd med att betala i såväl bistra tider som i goda.

Jag vill önska dig en skön sommar men tänk på att efter det politiska sommaruppehållet är vi inne i slutet på augusti och då är det ännu större belopp per månad som måste till för att komma på nollresultat ty i april var det 2,2 miljoner per månad och i augusti är det uppe i dryga 7 miljoner per månad.

En fråga vill jag passa på att ställa:

Är detta din privata blogg eller är det en tjänsteblogg?