torsdag, maj 28, 2009

Köpta röster, vad kommer härnäst?

Det kan ju tyckas vara ett käckt påhitt, att en tidning går ut och köper röster för 500 kr. Men om man tänker ett steg längre så inser man snabbt att detta är förödande för demokratin. En tidning är inte objektiv, den har en politisk färg, det innebär ju i praktiken att det är en politisk fraktion som köper röster. Och ja, det hade varit precis lika illa om det varit en borgerligt färgad tidning som startat kampanjen, det är inte partifärgen på tidningen som gör att jag reagerar.

Tänk en stund till... vad kommer härnäst?
Är det okej att facket går ut och rent handgripligt köper röster genom att betala 500 kronor till väljarna?
Arbetsgivarorganisationer?
Partier?

Nej, snälla Aftonbladet detta var ett ovanligt dumt påhitt.

Riv upp, gör om, gör rätt!!! För att använda en till politiker vanlig uppmaning.

-uppdaterad- 090529
När jag först läste om detta på Aftonbladet fick jag uppfattningen att de avsåg att ge 500 kr till var och en som lovade att rösta. Nästa dag insåg jag att antingen hade jag missuppfattat upplägget eller var upplägget förändrat. Här finns fler som i så fall missuppfattat på samma sätt som jag. Läs också introduktionen till artiklarna som är skriven av Newsmills redaktion:
Aftonbladet betalar folk 500 kronor för att rösta i EU-valet. Vad i hela friden ska man säga om det?
Om nu Aftonbladet ändrat upplägget så måste jag säga att det är till det bättre. Det är inte upprörande att diskutera politik samtidigt som man bjuder på en karamell. Min reaktion kom sig av att jag uppfattade att syftet var att dela ut 500 kr till var och en.

Jag har letat efter den caschade versionen av den ursprungliga sidan på Aftonbladet men inte lyckats, kanske någon annan är duktigare på det än jag och kan bidra så att vi reder ut vad som egentligen hänt.

Missuppfattning eller förändrat upplägg.

Inga kommentarer: