lördag, februari 09, 2008

Hemma på lunch

Jag är hemma på en snabb lunch annars är jag på bilskola idag och läser teori för att kunna ta BE-körkort. I morgon ska jag träna körning och eftersom jag kört mycket traktor med vagn och även bil med släp så oroar jag mig egentligen bara för att jag inte ska få göra så som jag är van när jag ska backa annars blir det nog inga problem.

För övrigt behöver jag inte skriva om det som är aktuellt just nu eftersom Dan gör det så bra på sin blogg. Läs gärna också Vetlanda kommuns medborgardialog i ämnet Tjustkulle.

7 kommentarer:

Lars sa...

Satsning på miljön eller Nya Tjustkulle? Det är den stora frågan för många hushåll att ta ställning till.

* Skall de som åker runt i en gammal bil utan katalysator och spyr ut en massa avgaser satsa på en ny miljövänligare bil?

* Skall en husägare satsa på ny miljövänligare uppvärmning av huset och satsa på effektivare belysning med mera?

Eller skall de satsa på en investering i Nya Tjustkulle för drygt 26 000 kronor. Läs mitt svar till Dan med anledninga av hans fråga i den post som Gunilla länkar till.

Den stora frågan är om det Dan skriver på sin blogg är så "bra" egentligen!

Gunilla Hjelm sa...

Ska man tolka ditt inlägg hos Dan som att du förespråkar att renovera befintlig bandyplan och att flytta hockeyrinken till bandyplanen men inte bygga tak över varken bandy- eller hockeyplan? Är detta ditt förslag?

Lars sa...

Med tanke på att kommunen så sent som i torsdags lät meddela att resultaträkningen kommer att hamna på -12,5 miljoner samtidigt som pensionskostnaderna kommer att skena den närmaste 10-årsperioden så måste väl rimligen ett stort mått av återhållsamhet råda. Allt annat vore direkt oansvarigt och ni som är förtroendevalda måste visa att ni är beredda att ta ansvar för den kommunala ekonomin och därmed också skattebetalarnas pengar.

Mot bakgrund av det katastrofala resultatet som redovisats hoppas jag du förstår att redan en kostnad på 10 miljoner per år är för mycket pengar. Dessutom räcker det inte med 20 miljoner från näringslivet det måste du inse om du antingen tar del av min kalkyl eller tar hjälp av någon annan utomstående som kan tala om för dig vad det innebär att låna 158 miljoner i 25 år med 5 procent ränta.

Jag har inte tagit ställning till något förslag i den riktning som du vill göra gällande utan bara försökt tydliggöra för Dan och hans bloggläsare att det inte är "några miljoner" vi debatterar, eller vad ni som politiker har att ta ställning till, när det i själva verket handlar om över 300 miljoner.

Säg mig Gunilla, är det inte nära till hands att tro att en minimal investering vore den bästa vägen för att visa kommuninvånarna att ni politiker både tar ansvar för miljön och den kommunala ekonomin?

Gunilla Hjelm sa...

Du skriver att Du inte tagit ställning i den riktning som jag frågade om. Alltså renoverad bandyplan och flyttad hockeyrink men inga tak.

Vilket är Ditt förslag då? Vad innebär en "minimal investering" enligt ditt förslag?

Lars sa...

Jag förstår att du hela tiden vill flytta fokus från ditt eget ansvarstagande för den kommunala ekonomin men hur detta ansvarstagande skall ske får du faktiskt försöka röna ut själv. Det är ju du som sitter i KS och fullmäktige, inte jag.

Gunilla Hjelm sa...

Du framför skarp kritik mot Tjustkulleprojektet men samtidigt vill Du inte tala om vilken investeringsnivå Du anser rimlig eller berätta vilka delar som Du anser ska ingå i anläggningen.

Om Du valde att konkretisera Dina förslag skulle det göra det enklare för kommuninnevånare och beslutsfattare att förstå vad Din kritik faktiskt innebär och värdera det i förhållande till projektgruppens förslag.

Så därför upprepar jag min uppmaning och hoppas fortfarande att Du ska presentera det som är Ditt förslag till "minimal investering" och vilka delar som kan ingå i Ditt förslag till anläggning.

Lars sa...

Jag tycker det är beklämmande att du inte själv klarar av att förså vilken investeringsnivå som kommunen har råd med. Men det kanske bland annat är därför som kommunen gör minusresultat 2007.

Föreslår att du läser mitt svar till Per Valdmaa på medborgardialogen. Där ser du bland annat att det inte är några problem att investera bara man hittar en finansiering som kommunens ekonomi tål.

Hur skulle du själv styra ett projekt att sanera ekonomin i tekniskaförvaltningen så att det blir 10 - 15 miljoner över för en satsning på Tjustkulle?