söndag, mars 26, 2006

Traneda'n

Tranorna har börjat komma till Hornborgarsjön och igår var det "traneda'n". Det vill säga det var den dagen då tranan kommer genom skorstenen och lägger godis i de nyputsade skor som förväntansfulla barn ställt vid den öppna spisen.

Jag kommer väl ihåg den gången som jag räknat ut att om jag ställde dit mina stövlar så skulle det ju bli mer godis än om jag ställde dit mina lågskor. Oturligt för mig så var tranan smartare än jag och stoppade först ner en banan i varje stövelskaft som fyllning.

Mina barn har också fått godis av tranan när de var små men annars vet jag inte så många häromkring som har haft den traditionen. Kunde vara spännande med en liten undersökning här på bloggen.

Alltså...är detta en tradition som funnits hos dig i samband med jungfru Marie bebådelsedag?

Min mormor brukade också säga att tranan bar ljus i säng och med det menades att nu behövs inget annat ljus än dagsljuset när man stiger upp eller går och lägger sig. Jag tycker nog att det fortfarande är tämligen mörkt när jag går och lägger mig men det går i alla fall åt rätt håll.

Klockan har jag också kommit ihåg att ställa fram så nu har vi sommartid trots att det ligger mycket snö utanför fönstren.

Inga kommentarer: