Nyss hemkommen från Bryssel och en intressant studieresa har jag funderat mycket kring vårt gemensamma ansvar för energiförsörjning och miljö i Europa.
Under inflygningen mot Charlois flygplats är de upplysta städerna på marken ett glittrande bevis på den energianvändning som vi vant oss vid i västvärlden. Ännu mer markant blir det när vi på bussen in mot Bryssels centrum passerar ett kolkraftverk där den gigantiska skorstenen är täckt av blinkande blå lampor, likt en jättelik julgransbelysning.
Här tydliggörs konflikten mellan en smutsig och kortsiktig energitillverkning och en slösande energianvändning och blir till ett utmanande utropstecken.
På Bryssels gator luktar det annorlunda mot vad vi är vana vid. Det beror på att andelen bilar som drivs med bensin är mycket högre i Sverige än i övriga Europa där diesel är det dominerande bränselslaget.
Vilket drivmedel vi än använder så måste vi verka för att öka andelen biobränsle i våra Europeiska bränsletankar. Inom EU finns redan idag en målsättning om biobränsleinblandning som vi borde kunna höja rejält. Inom EU har vi 5% etanolinblandning i bensinen och om vi i EU skulle höja inblandningen till 10% så skulle denna åtgärd, ensam, leda till att vi skulle vara på god väg att uppnå de globala målen för CO2 utsläpp. Detta utan större uppoffring för den vanlige medborgaren än att tanka från en annan slang på bensinmacken än den man är van vid.
Ett litet steg för människan men ett stort steg för miljön.
Det finns dessutom ännu större vinster att göra. Idag står inhemsk produktion av etanol endast för 4% av Sveriges totala användning. Resten importerar vi. Med en ökad inhemsk produktion skapas nya jobb och tillväxt. Det är verkligen något Sverige behöver och det finns en enorm potential i framtiden.
Det känns som om vi står inför ett vägskäl. Det är nu vi har chansen att påverka vår framtida energiförsörjning. Centerpartiet tar den chansen.
1 kommentar:
Det är bra att det nu börjar hända mycket kring våra drivmedel. En något skrämmande uppgift är att bilar av äldre modell (dvs utan katalysator) står för 4% av det sk trafikarbetet men hela 50% av bilarnas koldioxidutsläpp.
En annan sak som behöver åtgärdas är EU-statistiken över bränsleförbrukning där etanol klassas som bensin och biogas som naturgas. Detta ger ju en mycket felaktig bild av läget i Sverige.
Förslaget att öka etanolinblandningen i vanlig bensin är mycket bra. Ett annat sätt att snabbt minska utsläppen är att slopa straffbeskattningen på de nya miljövänliga diselbilarna. Det finns ingen anledning att ha högre beskattning av dessa än av bensinbilar. De förslag som är på gång är inte tillräckliga.
Skicka en kommentar