fredag, november 11, 2005

Aggressiva människor med makt

DN:s insidan serie handlar just nu om ilska. Just denna artikel handlar om hur människor använder sin aggressivitet mot andra för att skaffa sig makt.

Hans samtalston, röstläge och kroppsspråk gjorde att man uppfattade honom som ständigt "på" och arrogant, särskilt mot dem som hyste en avvikande mening.Det skulle bli värre. Pelle blev alltmera öppet aggressiv. Han talade nedsättande, också om sina chefer, och kom med halvkvädna hot av typen "om du inte gör som jag säger så &".

Man skulle väl kunna säga att detta inte bara gäller arbetslivet. Det finns även politiker som använder metoden för att skaffa makt och inflytande.

3 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Hela livet utsätts man för dylika människor. Jag tror att dessa människor egentligen är ytterst rädda.

Gunilla Hjelm sa...

Ja, det tror jag också.

Problemet är att dessa människor ofta får alldeles för mycket och oförtjänt uppmärksamhet.

Det finns alltid de som ser upp sådana människor. Den aggressive skaffar sig ett "hov" som det står i artikeln.

Många tycker nog att det är bättre att krypa för den aggressive än att riskera att bli utsatt för hans/hennes aggression. jmf mobbaren och den mobbade.

Det finns ju ett uttryck: Härska genom att söndra och det är så sant, så sant.
/Gunilla

Lars sa...

Hej Gunilla,

Jag har för mig att jag skickat ett epost till dig om detta för mer än ett halvår sedan. Känner du att det finns någon i din närhet som har detta beteende?

Det beteendemönster som författaren och organisationskonsulten beskriver är ett auktoritärt beteende.

I mitt senaste bloginlägg hittar du en länk till den auktoritära katekesen. Där det bland annat står att läsa:

"Auktoritära människor är i grunden människor med dåligt självförtroende. De reagerar på sin egen dåliga självbild genom att fokusera på externaliteter. Alla stora autokrater av det här århundradet var individer som gjorde sin låga självbild gällande genom obarmhärtig jakt efter och införskaffande av makt.

Det finns ett oräkneligt antal sådana slags människor i samhället. De auktoritära vill ha makt, punkt slut. Och de gör allt för att få tag i det. Knepet med deras spel är att de måste lura resten av oss att låta dem få makt innan de kan säkerställa sin position".