Jag har fått tillbaka min examensrapport med kommentarer från min handledare. Vi hade också ett långt telefonsamtal där vi diskuterade innehåll och form. Bland annat hade vi en lång diskussion om resultatdelen. Jag vet att man ska vara försiktig med diagram och tabeller men har med några då jag inte hittade något bra sätt att textmässigt belysa mina resultat.
-Jag är egentligen allergisk mot diagram, sa min handledare, men okej här funkar det och du har ändå varit restriktiv.
Men varför är det egentligen så här? Man kan ju tycka att diagram bara gör resultatet mer lättöverskådligt. En lärare på ingenjörshögskolan i Jönköping med lång erfarenhet av examensarbeten gav goda råd när jag arbetade där och skulle handleda ett mindre projekt. Ungefär så här sa han.
Är resultatdelen stor med mycket tabeller och diagram kan man utgå från att arbetet inte lett fram till något alls, egentligen. Tabeller och diagram finns med som utfyllnad för att rapporten ska innehålla många sidor och se proffsig ut. Den viktigaste delen av en rapport är den som innehåller litteraturstudien och analysen. Utan de delarna är siffrorna bara lösa delar som skulle kunna visa precis vad som helst i vilket sammanhang som helst. Utan bakgrund och analys kan siffrorna aldrig ifrågasättas och det måste man kunna göra annars är inte arbetet vetenskapligt.
Det är många rapporter jag läst som innehåller mängder med siffror och diagram men som saknar en källkritisk, vetenskaplig bakgrund och analys. I det läget kan diagrammen vara hur häftiga som helst, de är ändå helt utan värde.
2 kommentarer:
Det beror väl helt på. Men det finns ju inget motsatsförhållande mellan god vetenskaplig analys och att presentera resultat i tabeller och diagram.
Har man mycket kvantitativa data och resultat som bygger på detta tycker jag vanligtivs att en bra tabell spelar en viktig roll. Det värsta jag vet är att läsa långa sidor där man rabblar resultat och siffror i löpande text...där man snart bara blir snurrig. Då avsevärt bättre att presentera allt i en tabell och hänvisa till den.
Märklig handledare som säger sig vara allergisk mot tabeller. En bra tabell är bra. En dålig tabell är dålig. Precis som allt annat.
Ja, visst är det så att för mycket och för lite skämmer allt.
Jag tror att som handledare så har han säkert sett alltför mycket av tabeller och diagram som bara används som utfyllnad för att rapporten ska se fyllig ut. Det kan utan tvekan göra att man blir "allergisk".
En bra och genomtänkt tabell eller ett bra diagram är inte fel men det ska finnas en tanke bakom.
Skicka en kommentar