Jag håller just nu på med mitt examensarbete i pedagogik och har lämnat ut en enkät till eleverna på gymnasiet där jag jobbar. Enkäten handlar om lärarrollen och där finns 10 egenskaper som eleverna ska värdera som mer eller mindre viktiga.
Därefter ska de markera om de tycker att egenskaperna är kvinnliga, manliga eller neutrala. Slutligen ska de svara på om de helst vill ha en kvinnlig lärare, en manlig lärare eller om det inte spelar någon roll.
Min hypotes är att det inte spelar någon roll om det är en kvinnlig eller manlig lärare utan att det är personligheten som avgör om en lärare uppfattas som bra eller dålig. Detta har jag inte skrivit i instruktionerna till enkäten eftersom jag inte vill påverka svaren eleverna ger.
Man kan väl säga att svaren än så länge verkar stämma med min hypotes och ungefär 90% har svarat att det inte spelar någon roll om läraren är kvinna eller man. knappt 6% har svarat att de vill ha en kvinnlig lärare och några har också talat om att hon i så fall bör vara mellan 18 och 25 år hmm... ;-)
En elev skrev: "Dummaste enkäten på länge! Bra/Dålig lärare har inte med manligt/kvinnligt att göra."
Ja, det stämmer ju med min hypotes i så fall.
Men i dag fick jag också tillbaka en enkät med kommentarer som gjorde mig fundersam. Eleven (kille, åk1, mer vet jag inte eftersom eleverna svarar anonymt) skrev så här: "Men vadå könsdiskriminering din dumma centerpartist. Vänster äger! Jämlikhet åt alla!"
Undrar vad mitt medlemskap i centerpartiet har med enkäten att göra?
Uppenbart i många enkätsvar är att elever på gymnasienivå inte har en aning om "vetenskapligt arbete". (Knappt jag vill använda uttrycket för en uppsats på så få poäng, men i alla fall.)
De markerar att det inte spelar någon roll om läraren är kvinna eller man. Samtidigt verkar de frustrerade över att jag inte öppet deklarerar min egen ståndpunkt i frågan och förstår inte att jag inte kan/ska göra det i en undersökning som denna.
Detta är ju i och för sig en riktigt spännande slutsats att dra av arbetet som jag nog ska försöka få med någonstans i min rapport.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar